gototopgototop

НВК 12 – НВК 12 – осередок шкільної демократіїосередок шкільної демократії

Інтерв'ю вчителя права Жагаріної О.О. газеті "7 днів"

Джерело - http://7d.rv.ua/iplus/2017-03-30/nvk-12-oseredok-shkilnoyi-demokratiyi   


"Для багатьох дітей школа – це перший державний заклад, до якого вони потрапляють, своєрідна модель суспільства, яка допомагає учням зрозуміти сучасний світ. Саме у школі вони вивчають «правила гри» в демократичному суспільстві.

Ось уже рік Рівненський НВК № 12 вивчає ці правила гри, беручи участь у Всеукраїнському проекті «Демократична школа», що реалізується центром імені Вергаланда м. Осло (Норвегія) за підтримки Міністерства освіти і науки України. Про демократичні зміни, які сталися за цей рік у дванадцятій школі, ми говорили з координатором проекту у школі, вчителем правознавства НВК № 12 Ольгою ЖАГАРІНОЮ.

– «Демократична школа», яка вона?

– Я зацікавилась цим проектом, бо сама викладаю правознавство і знаю, наскільки важливе усвідомлення дитиною її прав. Варто розуміти, що демократична країна починається з демократичного суспільства, а те в свою чергу – з демократичної школи, з усвідомлення учнями важливості принципів демократії, прав людини. Це формує в дитині повагу до власної гідності. Вона зможе в подальшому усвідомлювати всі суспільні процеси, реалізувати себе.

– Наскільки мені відомо, дванадцята школа потрапила до першого етапу проекту.

– Був великий відбір з понад 200 шкіл. Ми були перші не тільки в місті, а й в області. Починати було важко, але, маючи креативного і готового до змін директора, вдалося знайти напрям демократичних перетворень у школі. Підтримуючи ініціативи дітей, директор НВК 12 Вікторія Лагодюк сприяла демократизації навчально-виховного процесу і була ініціатором багатьох новацій. До нас приїжджали всеукраїнські тренери, які надали необхідний інструментарій, та шлях обирався спільно – учнями, учителями і громадою. Тепер уже й ми можемо ділитися своїм досвідом з іншими школами, які братимуть участь у цьому проекті чи просто самі намагаються будувати у своїх закладах демократичне середовище.

– То все-таки: як змінила школу участь у проекті?

– За цей рік наша школа справді стала іншою. Зміни передусім стосуються ініціативності учнів. Ми навіть не очікували таких зрушень, а трапилось насправді диво. Наші діти від пасивної роботи, коли вчитель є ініціатором ідей, стали самі генерувати перетворення. Учні довели нам свою думку про те, що ми маємо не тільки укладати за їхньої участі внутрішній статут школи, а й повинні долучати їх узагалі до всього навчально-виховного процесу. Саме діти ініціюють усі виховні заходи у школі. Тепер жоден захід у нас не відбувається за типовим сценарієм. Учні спільно з дорослими їх проводять, не боячись осуду чи критики. Вчителі можуть тільки трішки їх коригувати. Наші вихованці звертаються до громади міста, підключають навіть спонсорів. Наприклад, зараз проводять міжобласний «Кубок сміху», до якого долучилась Волинь. Здавалося, ідея не нова, але наскільки цінна ініціатива учнів, скільки часу витрачають вони на організацію!

– Демократичні зміни стосуються тільки дозвілля і навчання в школі?

– Не тільки. Наприклад, діти подали ідею щодо благоустрою у школі – ініціювали створення індивідуальних шаф, у яких вони залишають свої речі. Свою шафу кожен учень зачиняє на свій ключ.

– А як щодо шкільної форми? Наскільки я знаю, у вашій школі доволі суворі вимоги стосовно одягу.

– Учні запропонували свій варіант шкільної форми, Вікторія Юріївна погодилась, як експеримент. Але потім самі учні дійшли до того, що форма мусить бути. Тепер це думка не тільки адміністрації школи, але й самих учнів. Правда, тепер старшокласникам дозволено вільніший стиль. Можна темно-сині джинси, але до них обов’язково потрібна сорочка і жакет або вишиванка.

– А як долучаються до демократії у школі батьки?

– Наша школа завжди тісно контактувала з батьками, а тепер – тим більше. В рамках реалізації проекту «Демократична школа» ми працюємо з батьками майбутніх першокласників, і не тільки. Залучаємо їх до навчального-виховного процесу. Наприклад, рада школи вирішуватиме, як оцінювати знання другокласників: вербально чи балами. Також у рамках демократичної школи ми провели тренінг з батьками, аби почути їхню думку щодо оцінювання. Та приймаючи рішення, ми обов’язково зважатимемо на побажання батьків.

– Проект розраховано на рік. А що буде після?

– «Демократична школа» запустила процес створення демократичного середовища у школі, який уже не зупиниться."